perjantai 23. kesäkuuta 2017

Mitä, miten, milloin?

Edellisessä päivityksessä avasin jo hieman konkreettisia koulutukseen liittyviä asioita. Tässä päivityksessä ajattelin kirjoitella tarkemmin mitä meidän päivittäiset treenit pitävät sisällään ja milloin me treenataan.



Mutta ennen sitä pieni lisäys edelliseen päivitykseen. Huomasin, että tärkeimpien asioiden listaan unohtui kirjoittaa se tärkein (:D) ja itsestäänselvin asia, eli suhteen luominen pennun ja meidän ihmisten välille. Tärkeimäpä asiana on  luoda luottamus- ja kiintymyssuhde, jonka päälle on hyvä rakentaa koulutusta ja yhdessä tekemistä eteenpäin. Paljon siis yhdessä tekemistä, leikkimistä, touhuamista, hellyyttä, rapsutuksia ja johdonmukaisuutta _kaikessa_ tekemisessä. Pennun kanssa on erityisen tärkeää toimia aina samalla tavalla ja samoilla säännöillä. Koiran pään saa helposti sekaisin vaatimalla tältä aina jotain erilaista tietyssä tilanteessa tai itse toimia epäjohdonmukaisesti. Poikkeuksia sääntöihin voi ottaa myöhemmässä iässä, kun perustoiminta on juurtunut hyvin päähän.




Ja nyt niihin treeneihin! Tällä hetkellä harjoittelen varsinaisia treenejä n. 3-5 kertaa päivässä. Yhden harjoituksen kesto vaihtelee vireystason mukaan n. 2-5 minuuttia. "Virallisen" harjoittelun lisäksi me leikitään, ulkoillaan ja hengaillaan kodin ulkopuolella (olen tällä hetkellä vapaalla töistä, joten pentuun keskittyminen tässä mittakaavassa on mahdollista). Tähänkin harjoittelumäärään on tietenkin poikkeuksia; jos pentu osoittaa väsymystä, me ei tehdä. Jos pennulla on vielä illalla virtaa kuin pienessä pitäjässä, me tehdään vielä muutama harjoitus. Tärkeää on muistaa niinkin klisee asia, kuin laatu korvaa määrän. Mielummin kaksi onnistunutta toistoa, kuin kymmenen matalalla vireellä. Pyrin lopettamaan tietyn harjoituksen tekemisen/koko treenin aina silloin, kuin pennulla on innostus korkeimmillaan. Näin saadaan harjoittelusta jäämään pennulle hyvä mieli ja seuraavan kerran kun naksuttimet ja treenitaskut kaivellaan esille, pentu odottaakin jo innostuneesti. Välillä tosin huomaan, että itse innostuessani tekemisestä Halisen fiilis on voinut jo pudota tylsistyneen/väsyneen puolelle. Näissä hetkissä tulee henkisesti hakattua päätä seinään ja soimattua itseä, että miksi ei lopettanut ajoissa. Mutta, tämä pennun kouluttaminen on myös minulle uutta, joten jokaisesta tällaisesta "epäonnistumisesta" olen oppinut ja tehnyt seuraavalla kerralla asiat paremmin. Meidän harjoittelut myös loppuu pääsääntöisesti rauhoittumiseen. Otan Halisen syliin/lattialle viereen, silittelen sitä ja toistelen rauhallisesti että "nyt otetaan rennosti". Tällä tavalla kierrokset eivät jää päälle ja opitaan korkeasta vireystilasta rauhoittuneeseen moodiin.


Välihuilit treeniksellä


Parhaimman hyödyn harjoittelusta saa hetki sen jälkeen kun Halise on heräillyt päiväunilta. Yöunien jälkeen aamun ensimmäisiin harjoituksiin yritän ottaa haastavimmat ja vaikeimmat jutut, koska silloin Halisella on eniten energiaa.

Me harjoitellaan kotona, ulkona (meidän lähellä on hyvä pieni nurmikenttä, jossa harjoittelut onnistuu loistavasti), treenihallilla. Kaupan pihalla/tapahtumissa harjoitellaan myös jotain pikkujuttuja, mutta silloin ihan vain yksi tai kaksi toistoa. Leikkiä voi tietenkin ympäristöstä riippumatta. 


Kehonhallintaa


Sitten vielä vähän yksityiskohtaisemmin, miten meidän 2-5 minuutin harjoittelusessio koostuu.
Suunnitelen aina mielessäni etukäteen mitä me tullaan tekemään ja otan mahdollisesti tarvittavat välineet valmiiksi lähettyville. 

1) Harjoittelu alkaa vireystilan nostattamisella ja innostamisella. Tähän toimii hyvin esimerkiksi saalistusleikki lelulla tai juoksentelu yhdessä

2) n. 2-5 toistoa tempusta/tehtävästä riippuen. Esimerkiksi perusasennon työstämistä laatikon päällä (H laittaa etutassut n. 10cm korkean laatikon päälle ja käskystä lähtee takapäätä liikuttamalla pyörimään laatikkoa ympäri myötä- tai vastapäivään).

3) Pienet leikit

4) n. 2-5 toistoa seuraavaa harjoitusta (esimerkiksi paikallaoloa --> H käskystä maahan/istumaan, itse kävelen poispäin, palaan takaisin palkkaamaan. Tätä harjoitusta tehdään vain yksi/kaksi kertaa, koska tämä on Halisen mielestä aika tylsää..) Paikkiksen jälkeen tehdään superleikit ja höntsäilyt.

5) n. 2-5 toistoa taas seuraavaa harjoitusta (esimerkiksi merkin kiertoa/ihmisen kiertoa/kiertämistä jalkojen väliin)

Välihuomio! Pyrin siihen että jokainen harjoittelu pitää sisällään vauhdikkaita liikkeitä, ettei harjoitus käy pennulle tylsäksi. Kaikki vauhdikkaat ovat Halisen lemppareita.

6) Pienet leikit/juoksuspurtit ja rauhoittuminen (aikaisemmin kirjoittamallani tavalla). Mikäli tässä vaiheessa Halise näyttää olevan vielä virtaa ja energiaa täynnä, teemme vielä muutaman toiston jotakin harjoitetta.





Kentällä juoksentelemassa



Tärkeää nimenomaan on pitää harjoittelupätkät lyhyinä ja hauskoina. Paljon leikkimistä välissä, jotta mielenkiinto ja into säilyy. Koiralla ja ihmisellä molemmilla täytyy olla hauskaa ja harjoittelu on muokattava sellaiseksi, että se totetuu. Alussa en kiinnittänyt niin paljoa huomiota leikkimiseen, mutta pian huomasin ettei pelkät namit kauaa riittänyt motivoimaan Halisea. Pikkuhiljaa opin enemmän ja enemmän tuntemaan Halisea ja itseäni "kouluttajana"; tätä kautta treenit koko ajan kehittyy ja opin kehittämään niitä Haliselle paremmin sopivaksi.  Aina myöskään meidän harjoittelut eivät mene tismalleen tuossa mittakaavassa; välillä meidän harjoittelu on ujutettu leikin sisälle (rallytokon erilaiset käännökset kesken leikin lelun perässä kulkien esimerkiksi). Toisinaan me tehdään vain kolme toistoa yhtä liikettä ja that's it. Mutta tuossa on perusrunko, joka on todettu toimivaksi.

Haluan tähän loppuun vielä painottaa sitä, että jokainen harjoitus menee Halise edellä, ei minä. Jos harjoittelu tökkii, me ei tehdä sitä loppuun sen takia että minä haluan. Jos H vaikuttaa väsyneeltä, me ei edes aloiteta tekemään harjoittelua sen takia että olin sen suunnitellut, vaan suosiolla siirretään toiseen ajankohtaan. Halise saa myös nukkua, levähtää ja leikkiä aina kuin on tarpeen.


Päiväunien aika



-Maiju




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti